Liturgische bloemschikking bij de 40 dagentijd

Liturgische bloemschikking bij de 40 dagentijd
Benieuwd naar eerdere bloemschikkingen? Klik hier voor het overzicht

Veertigdagentijd 2024
De Veertigdagentijd staat in 2024 in het teken van teksten van profeet Jeremia. Het bijbelboek vertelt hoe het volk de boodschap voor een betere toekomst negeerde. De boodschap van waarschuwing en oordeel werd vaak niet goed ontvangen, en Jeremia werd bespot en afgewezen. Hoewel de boodschappen van Jeremia soms moeilijk en pijnlijk waren om te horen, bevatten ze ook hoop op herstel, vergeving en verlossing voor het volk van Israël.

 
   
Pasen
Een nieuwe week breekt aan
Het leven gaat open
Het open graf is er een stille getuige van

De vrouwen die bij het graf van Jezus van geweest, vertellen hun
ervaring aan de discipelen. De leerlingen vinden het verhaal van de vrouwen lariekoek, kletskoek en zotteklap. Nonsens!
De leerlingen leven nog in het donker en kunnen het nieuwe leven van Pasen, leven door de dood, nauwelijks aan. Duisternis is hardnekkig.
Pasen verkondigt dat Gods Licht sterker is dan het donker. Licht is leven! Uit de bol stroomt nieuw leven. Voorjaarsbloemen en bloeiende ranken vormen samen een levensader. De witte kleur van bloemen en het kleed verwijzen naar feest, licht en vreugde en reinheid. En de kletskoeken verwijzen naar het thema van de dienst met Pasen.

Een stroom van licht
Verdrijft het duister
Kleurrijke
Geurende lente
   
Goede Vrijdag
Het kruis staat in deze schikking centraal. In de tekst van Goede Vrijdag lazen we ook dat Jezus het kruis zelf naar Golgotha droeg. De bijna groene bolvorm symboliseert de aarde. De schikking is sober, geheel passend bij de sobere dienst die we met elkaar hadden.

Het houten kruis
dat de wereld draagt
Trouw van God
   
Witte Donderdag
Op Witte Donderdag vierden we met elkaar het Heilig Avondmaal. De liturgische schikking paste bij de lezing: Lucas 22 vers 29: “Ik bestem jullie voor het koningschap zoals mijn Vader mij voor het koningschap bestemd heeft”. De kroon is het symbool voor het koningschap in deze tekst. De aren en de druiven verwijzen naar het avondmaal.

Het avondmaal
Herinnert ons
Aan dankbaarheid
En liefde
Voor de dienende leider
   
6e zondag 40-dagentijd - Palmzondag
Palmzondag: Jezus’ intocht in Jeruzalem. Hoe feestelijk dit ook lijkt, Jezus huilt als Hij de stad binnenrijdt. Hij ziet namelijk al voor zich wat het gevolg zal zijn van het onheil dat de stad over zichzelf heeft afgeroepen. Ook Jeremia kent deze tranen. Jeremia is onthutst en bang. Is er nog een rechtvaardige te vinden?

De schikking is een alternatieve palmpasenstok. De dertig gedroogde vruchten staan voor de dertig zilverlingen die het verraad symboliseren. De twaalf noten symboliseren de twaalf apostelen. De buxus symboliseert Palmpasen. De palmpasenstok symboliseert op deze manier het kruis dat gedragen wordt om de aarde te redden.

Hosanna!
roept het volk.
De twaalf juichen,
vrezen verraden.
Levende aarde.
   
5e zondag 40-dagentijd
Op de vijfde zondag van de lijdenstijd vierden we ook biddag. In de tekst die centraal stond in deze dienst centraal lazen we onder andere over het instellen van het avondmaal. De aren, druiven en het boord in de schikking staan symbool voor het avondmaal. We komen steeds dichter bij Pasen, de bol is weer wat groener geworden, Het Licht begint steeds meer door te dringen. 

De tulpen staan net als vorige week symbool voor het gebed, passend bij biddag. De drie tulpen samen vormen de omarming van de aarde met ons gebed.

Bloemen
als gevouwen handen
biddend
voor vruchtbare aarde.
   
4e zondag 40-dagentijd
Op de vierde zondag van de lijdenstijd stond de tekst uit Jeremia 29 vers 11 centraal: ‘Ik zal je een hoopvolle toekomst geven.’ Ook een mooie tekst bij de doopdienst die er deze zondag was. In de symboliek van de schikking is het een klein beetje Pasen. Het donkerpaars van boete en inkeer, kleurt nu roze. We worden opgeroepen om ons te verheugen. Oordeel is niet Gods laatste maar voorlaatste woord. Zijn laatste woord is genade, Pasen! Jeremia beseft dit. Voordat het zover is roept Jeremia het volk op om te bidden, een hoopvolle toekomst begint met gebed.
Vandaag zien we dat de bol nog groener is geworden, want er is hoop. De takken staan in een V-vorm, een teken van vrede. De tulp symboliseert het gebed.

Bloem
als gevouwen handen.
Biddend
om het Vredesteken
uit de hemel.
   
3e zondag 40 dagentijd
Op de derde zondag in de Lijdenstijd stond de tekst van Jeremia 26 vers 3 centraal bij de schikking: Misschien zullen ze luisteren en met hun kwalijke praktijken breken.’ Jeremia moet namens God het volk oproepen te breken met hun kwalijke praktijken. Maar zullen zij luisteren en tot inkeer komen? In het bijbelgedeelte zie je dat ook God onzeker is. Hij weet niet zeker of Hij gehoor zal vinden. De paarse bloemen van de primula symboliseren het donker, donkere ogen waar het licht niet in weerkaatst. De jonge uitlopende takjes symboliseren het reiken naar de hemel.
Gedoofde ogen
met sporen van licht
gehoorde waarschuwingen
en dan …
niets.
 
   
2e zondag 40-dagentijd
Tijdens de tweede zondag van de veertigdagentijd vervolgen we met een tekst uit Jeremia.  ‘Jullie zijn in mijn handen als klei in de handen van een pottenbakker.’ (Jeremia 18:6)

 
Jeremia had een scherpe boodschap, de mensen worden boos en zetten Jeremia gevangen. Hun boosheid zit hun zo in de weg, dat ze geen oog hebben voor de boodschap. Maar God boetseert net zo lang door totdat de ‘pot’ mooi is, God is trouw.
 
De bol met donkere schors laat zien dat de boodschap van Jeremia niet in vruchtbare aarde viel. In de schikking is de pot de verwijzing naar de tekst God als pottenbakker en de groene Hedera, staat voor de Trouw van God.
 
Trouw van God
aan de aarde.
Telkens opnieuw
gecreëerd.
   
1e zondag 40-dagentijd
De basis van de liturgische schikking is een bol met schors. Jeremia was een kritische stem die waarschuwde voor de gevolgen van de leefstijl van het volk en opriep tot bekering en gehoorzaamheid aan God.  Zijn boodschap viel niet in vruchtbare aarde. Daarom is de bol in het begin van de Veertigdagentijd donkerbruin en wordt deze gedurende de veertig dagen groener: het licht dringt door. De ronde vorm staat voor de kringloop van het leven.

Vandaag komt komen er vanuit de donkere bol mooie bloesemtakken. De eerste takken die na een winter, een tijd van donkerte, tot bloei komen.

Geroepen als profeet
zoals bloesem de lente roept.
Luister
nieuw bewustzijn
   
terug