Zondag 29 oktober 10.00uur, ds. J. Prosman

Bloemen Zondag gingen de bloemen met een hartelijke groet en beterschapswensen naar mw. De Vlaming, Dorpsstraat.

Afgelopen zondag was het een heel fijne en zegenrijke ontmoeting met onze oud-predikant, ds. Verwaal. Samen ontvingen we praktische, profetische en gelovige wijsheid uit het woord van God. De Prediker (hoofdstuk 2 en 12: 8-14) liet ons verder kijken dan de neus van het leven lang is. Zolang je niet verder kijkt, zou je denken dat het er eigenlijk om gaat om hier en nu een beetje gelukkig te zijn en te genieten. Maar als je wel verder kijkt, zie je dat, of je nu succesvol bent en heel wijs, of dat je dom bent en een pechvogel, we tenslotte allemaal gelijk eindigen: in de dood. Wat maakt het dan allemaal uit: het is allemaal lucht en leegte… Wil je dat ontstijgen, dan moeten we nog verder kijken: naar boven, naar God. De Prediker leerde ons dus drie wijze lessen:

1: praktische alledaagse wijsheid: leef gezond, geniet van het goede.

2: profetische wijsheid: kijk verder dan vandaag: waar is het goed voor? Ontdek de beperking van dit leven. Wees maar bescheiden, maak je maar klein.

3: de wijsheid van Mozes: let ook eens op God! Vertrouw op Hem en doe Zijn geboden. Zorg dat je in verbinding komt en blijft met God. Zodat je zegen kunt ontvangen. En doorgeven en delen.

Dankbaar zijn we dat God ook ons inspireert. Dat Hij met ons door de verkondiging in contact treedt en opwekt om dat contact te koesteren.

Komende zondag lezen we het evangelie met de nevendienst mee uit Mattheüs 22:1-14. De Heer Jezus vertelt ons: het koninkrijk van de hemel lijkt op een bruiloftsfeest dat de koning geeft voor zijn zoon. Maar veel genodigden weigeren botweg te komen. Waarom toch? Uiteindelijk worden mensen van de straat uitgenodigd. Wie zullen wij eens uitnodigen naar de kerk? Zouden we op het punt van Open Kerk misschien nog iets kunnen reformeren?

De uitgangscollecte is voor Dorcas: projecten voor de allerarmsten in de wereld.

Omzien naar elkaar We leven met onze zieken mee: mw. M.J. Schippers-Vermaas, dhr. L. den Boer, mw. H.W. Bijl, mw. J. Visser-van der Pligt , mw. A. Goud, Evelien Donker, dhr. C. Peet en mw. S. Reedijk. Zijn liefde voor ons is overstelpend, eeuwig duurt de trouw van de HEER. (Psalm 117).

Agenda 27/10 ophalen rommelmarkt, 19.30 catechese, 20.30 jeugdsoos, 20.30 belijdeniscatechese; 30/10 19.30 Bijbelkring; 1/11 10.00-12.00 inloophuis gezamenlijke kerken Puttershoek en Maasdam in de RK-kerk, 19.45 Cantorij, 20.15 doopcatechese; 2/11 10.00-11.30 inloopochtend ‘Achter de Plataan’, 13.30 Seniorenkring; 3/11 19.30 catechese, 20.30 jeugdsoos, 20.30 belijdeniscatechese.

Tenslotte In de herfst, als doodsheid steeds zichtbaarder wordt, is het goed om te bedenken waar het allemaal goed voor is: we leven niet alleen maar voor hier en nu, maar voor veel verder dan dit leven. Kijk eens om je heen en kijk eens omhoog. En ontdek: God is er ook nog! En Hij is nabij!

Hartelijke groet, ds. Johan Prosman

Dit bericht is geplaatst in Aktueel. Bookmark de permalink.